Van Auvillar naar Castéra-Verduzan

25 juni 2016 - Castéra-Verduzan, Frankrijk

Zoals ik al schreef kwamen we in een bijzondere gîte terecht....

Onder de arcaden van het prachtig gerestaureerde pleintje; Place de l'Horloge in Auvillar. Van binnen is het net een oud kasteel, dat door het zeer vriendelijke echtpaar Gérard en Marie-José wordt beheerd.
Het leek erop dat de laatste goeie kamer voor ons gereserveerd was, want in de woonkeuken waren ook nog een paar bedden vrij.
's Ochtends zouden we ons vanaf 7 uur aan het ontbijt mogen voegen in de benedengewelven.
Een prachtig gedekte tafel met 9 soorten jam, fromage blanc, wit en donkerbruin stokbrood, pruimedanten, perensap, goeie boter en kasteelheer Gérard schonk koffie en thee in en bediende ons. Dit alles (verblijf en ontbijt) voor € 20 p.p. "Billiger gibt es hier nicht!" zei Gérard. En dat was 't dan ook helemaal waard!
Bij vertrek kregen wij nog een lesje Griekse mythologie over de doos van Pandora, waar wij een chocolaatje uit mochten nemen voor onderweg. Wat een vorstelijk verblijf hier in Auvillar!

* Dan stappen we op, weer de zwaar bewolkte ochtend in. Het parcours zal vandaag zwaarder zijn. Veel bergjes, maar ook lange afdalingen. Goed fris fietsweer, 20 graden.
In St. Antoine, 8 km verderop drinken we koffie. Maria kijkt over de heg toe.
Via Lectoure gaan we richting Condom (spreek uit; Condoom) Ja, ik moet Annemie toch een beetje Frans leren...Ze kan al afrekenen in de café's!
Langs de Moulin Jaloezie komen we dan om 17.30 uur aan in Castéra-Verduzan, ons einddoel. Dit plaatsje is een kuuroord met warm zwavelhoudend water, waar het sjiek aan toe gaat.Wij zijn op zoek naar een wijntje en de kok die buiten op het terras op klanten zit te wachten, verstrekt ons geen glas wijn, want " Je suis un restaurant!" Un peu plus loin, il se trouve un bar!" Het dorp is dan ook helemaal in stijl gebracht voor de rijkere toerist.
Wij doen dan ook maar even heel duur door op een *** camping onze bungalowtent op te zetten...!

1. Marian en reiner reckin:
    25 juni 2016
    Wij hebben "nous sommes un restaurant" als weigering om een drankje te schenken ook vaak in Frankrijk gehoord. Zelfs in afgelegen oorden na een lange wandeling bij hoge temperaturen werd ons een drankje geweigerd. Cést la vie france!!! Ieder z'n meug.
    Volgens mij zijn op de foto de nieuwverworven schoenen van Petra te bewonderen. Of heb ik het mis?
  2. Bert en Joke:
    26 juni 2016
    Vol bewondering volgen wij jullie reis.
    nog veel geluk.
    Wat een leuk beeld op foto~!
  3. Wiepkje Hamaker:
    27 juni 2016
    En jullie gaan onverminderd verder.........langzamerhand zijn jullie ervaren caminogang(st)ers, nu al vol met dierbare herinneringen . het blijft leuk om jullie wederwaardigheden te lezen! dank je wel, Petra, dat je toch iedere keer weer wat schrijft!En nu verder naar de Spaanse grens.......dag, dag, liefs voor jullie beiden, Wiepkje
  4. Hans Kohnen:
    27 juni 2016
    In de gîte van Auvillar zou ik ook wel eens willen verblijven, magnifique !
    Le methode de Gérard ! Tja, de gastronomie in la douce France is anders geregeld,
    ETEN en drinken in het restaurant, alleen drinken kan alleen in het café/bar.
    Dank voor beeldend bericht en de prachtige foto's
  5. Gonnie:
    27 juni 2016
    Ik heb net al jullie reisverslagen gelezen :) Wat een geweldige verhalen over jullie bijzondere reis! Wat een positiviteit ondanks regen GEWELDIG!!
    Petra en Annemie ik wens jullie nog een hele fijne reis
    Ben benieuwd naar het vervolg...
    groetjes
  6. Anne Geeraets:
    2 juli 2016
    Hahaha , luxe kamperen daar !