Col du Somport - Spanje bereikt!

30 juni 2016 - Villanúa, Spanje

Vanuit de gîte van freule Cécile vertrekken we op de voor ons grote en spannende dag!

De "geen zorgen voor morgen" van m'n moeder kreeg ik 's nachts niet onder de pet, want een grote sterke man schreef; de Col du Somport, een echte kuitenbijter! en dat maakte me bang...
Ik heb al een pijnlijke kuit aan een been, terwijl we al vanaf de Ardennen elke dag een magnesium tablet innemen tegen beenspierkrampen, omdat Annemie er toen al last van had. In elk fietsboekje staat dat deze onontbeerlijk zijn, los van het voedsel waar ook magnesium in zit, zoals bananen en noten. Ik had niet de juiste magnesiumtabletjes bij me.
Heerlijk, de zon gaat schijnen! Na het miezerweer van gisteren extra welkom!
Enfin, het gaat allemaal heel geleidelijk en makkelijk over de brede N134, dus ik begrijp niet wat hier moeilijk aan is. Lastig is als vrachtauto's rakelings langs scheren. Maar allengs wordt het pittiger en het landschap indrukwekkender. In Etsaut drinken we koffie op een onverwacht verrasend gezellig terras! Verder...
Als we moeten afslaan voor de Col du Somport, kan ik pas van een echte col spreken en dat is 10 km voor het einde! Een waar wielrennersparcours!
Geregeld afstappen om op adem te komen, drinken, eten, foto's maken en genieten van het niet genieten...en ook weer echt genieten!
De laatste 3 kilometer wil Annemie doorrijden, omdat het te zwaar is om steeds opnieuw op te stappen. En dan raak ik haar toch weer kwijt, omdat ik op een bepaald punt niet weet of ik af moet slaan of doorrijden.... paniek, huilen en dan toch maar op goed geluk doorrijden! Daar staat het verlossende bord España, nog 400 meter!
En boven staat Annemie me met het fototoestel in de aanslag op te wachten....Wat een euforie!
Op de top drinken we wat, ik maak zoveel mogelijk van m'n KPN-abonnement op (want morgen moet ik dat verlengen) door foto's te uploaden en we beginnen aan een heerlijke afdaling! We stoppen in Villanúva, 14 km voor Jaca en worden door het Buro voor Toerisme naar de Albergue Tritón verwezen en daar hebben we een heel leuk kamertje waar alles is wat we nodig hebben. Verblijf, een avondmaaltijd en een ontbijt voor €26 p.p.
Morgen wat kalm aan doen en Jaca eens bekijken...
Buenas noches!

1. Marian en reiner reckin:
    30 juni 2016
    Proficiat!!!!
  2. Nathalie:
    Ik doe mijn petje af !!
  3. Hans Kohnen:
    Bravo...doorzetters !
    prachtige foto's en reisverslag, en weer veel geluk gehad
    met het verblijf...Ja, als engeltjes reizen...
    Met het afsluitende parcours in het vooruitzicht wens ik
    jullie verder veel geluk en plezier in het reizen.
  4. Eva:
    1 juli 2016
    Wat een doorzetters ♡ en wat goed Petra dat je Annemie weer terug vond! Hier in Nuenen hebben we al een week regen. De reis verhalen zijn een welkome avond afsluiting. Lieve groetjes van Georges, Jolijn en Eva.
  5. Wiepkje Hamaker:
    Lieve dames, ik schreef mijn reactie voor vandaag per ongeluk al op een eerdere pagina, maar nogmaals, bravo!!!!!!!goede reis verder, Wiepkje
  6. Wiepkje Hamaker:
    1 juli 2016
    Er ging iets mis met mijn uitbundige bewondering, ik vergat waarschijnlijk te plaatsen. Dus nu nog maar een reactie: wat een prachtige beschrijving van jullie bergtocht, de mooie foto's, en de leuke foto's op de col!!!!Hopelijk houden jullie lijven het goed, en na een verdiende rust vol goede moed verder, terra incognita in, naar Jacobus! Liefs Wiepkje
  7. Fiet:
    Grote klasse!!!!
    Een diepe buiging voor jullie 2
  8. Astrid Merkx:
    1 juli 2016
    Dag lieve sterke vrouwen. Alle respect voor jullie, voor de manier waarop jullie dit beleven en delen. Dank! Keep on going, blijf bewegen. Alles is al goed.
  9. August Timmermans:
    Ongelofelijke fysieke en emotionele uitdagingen, ... en fantasties! Wat een mijlpaal om nu in Spanje te zijn. Ben benieuwd hoe de reis zal verlopen daar.
  10. Margot:
    1 juli 2016
    Na met God in Frankrijk nu met Hem in Spanje. Super en bedankt dat we mogen meeleven.
  11. Jos:
    4 juli 2016
    toppie....het zwaarste is nu achter de rug.....groet....J&E....xxx