De Gentenaar

5 juli 2016 - Los Arcos, Spanje

4 juli - We komen in Puente la Reina aan.

Een prachtig oud stadje met een 900 jaar oude brug. Het is mooi weer en we genieten!
Daarna in Estella waar we bij de brug over... ( moet ik opzoeken...Annemie heeft het fietsboekje) eerst een naranja met ijs drinken en nog een koffie. Drinkbaar water tanken bij een fontein en dan gesterkt weer verder. Er nadert een onweer, dus moeten we opschieten om Los Arcos te bereiken. En wie verschijnt er plotseling weer in ons gezichtsveld: Henry!
Het laatste stuk, zo'n 10 km fietsen we weer samen. We komen nu nog wat meer over hem aan de weet en hij van ons, want zoals gezegd, hij is oprecht geīnteresseerd en best nieuwsgierig. In Los Arcos is een grote albergue, waar we alledrie welkom zijn. We zijn wat aan de late kant, want Henry wilde ons eerst trakteren op een drankje!

Hij fietst met één arm! Zijn linkerarm is verlamd tengevolge van een motorongeluk. Hij heeft een goeie baan bij de overheid als ambtenaar en werkt bij de afdeling stedenbouw. 1 keer per jaar neemt hij 3 maanden onbetaald verlof en fietst dan de wereld in! In Afrika, in Japan, in Zuid-Amerika...tochten van wel 3000km ... én Spanje! Daar heeft hij zijn hart aan verpand. Hij blijkt een echte globetrotter te zijn! En hij is allang een keer in Santiago geweest, maar steeds vanuit andere invalshoeken.
Met fietsen bedwingt hij zijn fantoompijnen. Dat hij pijn heeft kun je zien. Wij hebben grote bewondering voor hem.
's Avonds eten we samen in het stadje een Menu del Peregrino. Henry loopt naar het grote tv- scherm op straat, waar de herhaling van de Tour de France te zien is. Hij spreekt vloeiend Spaans en kan dus met gemak de Spaanse krant lezen. Cavendish wint de étappe! Dat moet dan een sprintetappe zijn geweest, zeg ik. Het is het eerste wat ik van de Tour de France hoor...en niet eens echt zie.
We wisselen die avond met z'n drieën heel wat persoonlijke dingen uit...

Een bijzondere dag weer!

1. Margot:
    5 juli 2016
    Heel erg bedankt voor de vele berichten en prachtige foto's, bijna om jaloers op te zijn wat jullie allemaal mogen zien en meemaken. De commentator deze week bij de Tour de France merkte op dat zelfs niet alle profs 's nachts kunnen slapen. Dan ben je naast hun ook geen uitzondering en go with the flow. Jullie zijn al een heel eind in de richting en rest er nog maar een korte tijd dat we nog berichten en beelden mogen krijgen, snik.
    Keep on going and stay happy
  2. Wiepkje Hamaker:
    7 juli 2016
    Lieve Petra, rust lekker uit!!! je hebt al zo'n prestatie neergezet, hopelijk lukt het je om wat te slapen en weer te gaan genieten....veel liefs en goede gedachten vanuit Nederland,en dank je wel voor al die mooie reisverhalen wiepkje