DE OMWEG NAAR SANTIAGO - 19 juli

19 juli 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

DE OMWEG NAAR SANTIAGO     -    CEES NOOTEBOOM

Met haast laat het geluk zich niet vangen. Wil je je doel bereiken, maak een omweg!

Kurma, de schildpad

Arzúa - nog 45 km te gaan....Het is nog vroeg als we om 7 uur al op de fiets zitten. Het is koud. We rijden als het ware een Turks stoombad binnen, maar dan koud.... De geuren van de eucalyptusbomen completeren het idee. Na 30 km vinden we een gelegenheid om koffie te drinken en ik krijg een sms van een vriendin. Ik schrijf haar heel enthousiast. We hoeven nog maar 16 km te fietsen en dan komen we aan...!

Als we opstaan en verder gaan, enige onduidelijke aanwijzingen negerend, rijden we heerlijk de berg af en weer op en weer af en weer op en zien dan helemaal geen borden of pijlen, laat staan pelgrims meer....We zijn verdwaald en moeten iemand aanspreken die ons de weg wijst. Terug, helemaal terug of half terug en dan proberen op de goede weg te komen....dat doen we en zitten dus nu in de Omweg naar Santiago! Ongewild natuurlijk, maar het lot beslist!

De route is zwaarder dan de aangegeven route. Door zeer kleine dorpjes met zeer steile klimmetjes. Oooo, komen we nog wel aan? ... en dan ineens zijn we er dichtbij!  Aríns, dat is het aanknopingspunt en dan rijden we plotseling Santiago binnen. Een golf van ontroering gaat door me heen en dan is het nog een hele klim om bij het plein van de kathedraal te komen. Die 16 km werden er 26, maar dat voel je dan ook niet meer. Het is 14.45 uur.

Annemie pakt me om mijn middel en begeleidt me naar het midden van het plein. Het is een emotioneel en vreugdevol moment. WE ZIJN ER! De kathedraal, eeuwig in haar steigers, straalt naar ons uit. We gaan even naar  binnen voor een moment van bezinning en laten daarna buiten door iemand een foto van ons beiden maken.

Eerste opdracht. Naar de Huiskamer van de Lage Landen van het Nederlands Genootschap van St.Jacob, want daar krijg je alle informatie die nodig is voor je verblijf in Santiago. Ze sloten net ( een baan van 9 tot 17.00 uur, vrijwilligerswerk dat moet gezegd) , maar bleven toch nog even om ons te woord te staan. Wij wisten meer over fietsvervoer en hotel dan zij, want ze werken er pas 2 dagen....(hospitaleerders doen dit over het algemeen voor 2 weken en worden dan afgewisseld door verse adjudanten)

Annemie had dit immers 2 jaar geleden al allemaal meegemaakt. We hoefden alleen te weten of er iets veranderd was. Ze hielpen ons met uitzoeken hoe we moesten rijden om bij Hotel Mexico te komen, vanwaar door Soetens Transport de fietsen naar huis gestuurd kunnen worden. Én de tip om nú de Compostela ( oorkonde) te halen, omdat de lange rij wachtenden nu zeer geslonken is op dit uur! En dat was ook zo.

We zijn snel aan de beurt en er wordt naast de personalia en een mooie spaanse tekst ingevuld: 2700 km afgelegd. Start 1 juni 2016 en aangekomen op 19 juli 2016.

De hele reis heeft het getal 19 een bijzondere plaats ingenomen. En toen ik de personalia nogmaals op een regel van een A4'tje moest opschrijven, was ik ook weer de 19e kandidaat. Ooit heb ik vanuit de Kabbala dat getal uitgerekend als zijnde m'n karmagetal! Ja, zoiets zegt mij dan heel veel. Je gangen door het leven worden hiermee nog eens bevestigd. Je zit op de juiste weg, de juiste camino...!

We lopen en rijden de stad weer in. Het is etenstijd en strijken neer op een terras! We zijn gaar!  Heerlijk idee dat we er nu zijn. Bijna niet te geloven. We gaan op weg om hotel Mexico te zoeken. Dat is helaas vol, maar de Duitse eigenaar regelt voor ons een ander adres om de hoek: Hotel Ray Fernando. We krijgen een alleraardigste vrolijke  kamer voor 4 nachten en daar zijn we heel blij mee.

Morgenmiddag terug naar Hotel Mexico, want daar kunnen we onze fietsen afgeven en vervoer terug regelen. Dan nog even in de stad ook de bus regelen die onszelf naar huis zal brengen en dan zijn we helemaal klaar! Voor de rest vrij om te gaan genieten van Santiago de Compostela!

Waar een omweg al niet goed voor is!

1. Toos van der Mark':
    6 augustus 2016
    Lieve Petra,
    Bedankt voor je prachtige verhalen, ik heb de reis op die manier min of meer mee beleefd.
    Groetjes en wellicht tot ziens in de schouwburg.
    Toos
  2. Mattie:
    7 augustus 2016
    Bijzonder zo'n aankomst , lijkt me. Geweldig dat jullie het geklaard hebben, heel veel respect! En heel erg leuk dat we mee mochten genieten van je bijzondere reisverhaal ! Lieve groet!
  3. Salden:
    7 augustus 2016
    geweldig dat jullie het helemaal gehaald hebben zijn jullie met een bus naar huis gereisd? ik heb al moeite meteen klein wandelingetje dus ik vind heteen hele prestatie en dat in zo'n korte tijd wellicht tot sinds
  4. Petra Timmermans:
    8 augustus 2016
    Lieve mensen,
    Dank voor jullie complimenten! Er komt nog een eindeverhaal...! tot ziens!
  5. Hans Kohnen:
    10 augustus 2016
    Lieve Petra en Annemie,
    Na vele ontberingen maar ook met vele gelukkige en ontspannen momenten hebben jullie de pelgrimsreis volbracht. Bravo !!! De laatste etappes werden gevoed door spierkracht en nog meer door wilskracht. Jullie bescherm engelen hebben steeds op jullie schouders mee gereden. Weten is een kracht, in je zelf geloven een macht.