De Tocht naar VÉZELAY

12 juni 2016 - Vézelay, Frankrijk

We zijn al in Vézelay! De eerste belangrijke pelgrimsplaats vanwaar veel pelgrims pas vertrekken....
(Ik sla nu een paar dagen verslag over, want het is niet prettig achteruit te schrijven, terwijl het recente nieuws staat te dringen... Misschien ooit later in te voegen.)

Het is zondag! 12 juni en na 3 dagen in tamelijk slecht, maar goed fietsweer flinke afstanden afgelegd te hebben, zijn we toe aan even pas op de plaats en wat is er mooier dan een plaats die de echte pelgrimssfeer ademt.
Ik zit in de keuken/ontvangst/huiskamer van de pelgrimsgîte op de top van Vézelay, dichtbij de Basiliek St. Madeleine. Annemie is naar de Lauden + pelgrimszegen van 8.00 uur.
Gisterenochtend verlieten we na een regennacht de Camping Municipale in Ligny-le-Châtel. Hartelijke ontvangst, vriendelijke rustige camping met bloemige planten in flessen water op de gezellig aangeklede toiletten.
Net op tijd de tent opgezet en dan gaat het regenen. De hele nacht door. Half 6 op. Plassen water in de tent en dan redden wat er te redden en te drogen valt onder het terras, waar ook onze fietsen staan. Tent kletsnat inpakken...
Dan maken we een plan. We willen graag tot Vézelay, dat is 80 km, maar weten niet of dat lukt. Met stortbuien moeten we schuilen en dat houdt op. Het is even droog. Nous allons!
En kijken wat de dag zal brengen. Tot Auxerre is 20 km en daar kunnen we koffie drinken. Maar één aanwijzing in het fietsboekje over het hoofd zien is weer een leuk ommetje van 10 km. Jammer!
In Auxerre pauzeren we op een terras aan de route. Vandaar begint het Jaagpad langs het kanaal en de Yonne. Het begint te stortregenen. Even schuilen onder een brug en dan het jaagpad op. Hè, hè, dat schiet op! Af en toe spurten over een bruggetje. Dan weer jagen...40 km "Vennbahnroute ". Het klaart af en toe een beetje op, maar het is zwaar bewolkt. Na 70 km vinden we het wel welletjes en zoeken de laatste kampeergelegenheid vóór Vézelay. Het is 18.00 uur en we zijn al van 8.45 uur onderweg. In Châtel-Censoir vragen we naar een caravan. Nee, wel een mobil-home voor €60,- Nee, dank u wel!
We gaan door! Nog 16 km te gaan... We zoeken het adres van de pelgrimsgîte op en zien tot onze schrik dat het weer bij nonnen is. Franciscanessen! Zouden die leuker zijn? Het gaat steeds harder regenen. De laatste kilometers zijn flinke klimmen van 7 tot 8 % over 3, 5 km. Dan verschijnt aan de horizon Vieuw op Vézelay...Wat een opluchting!

Het is droog nu en gestaag gaan we de prachtige bochtige klim van 1 km omhoog en komen aan! Maar dan ...zien we de steile straat omhoog naar de Basiliek, zeker 15 % en duwen dan lopend onze fiets omhoog. Nog 1 km! Wat een straf! We hebben er al 90 op zitten! En dan lees ik nu in het fietsboekje dat fietsers beter hun fiets beneden achter kunnen laten! Hoe, wat waar?, denk ik dan. We nemen ons huis mee, hoor! Pyjama over de arm?
Maar dan zijn we er! En we worden goed ontvangen door een leek. Ze is in gesprek met een jonge non, een meisje dat meteen zegt: Bon courage! Kijk, dat is nou leuk!
Er is alles waar we behoefte aan hebben. Een goed bed, een douche en een rekje om wat uit te hangen.
Hier vanochtend met ons eigen brood ontbeten, want het is hier alleen op z'n Frans, koffie, thee, biscottes en jam! Ook lekker!
Nu ben ik zover om de Basiliek te gaan bezoeken. Annemie is allang daar, want om 11.00 uur begint de H.Mis, waar een uur geleden al heel veel pelgrims naar toe stroomden...vertelde ze, nadat ze onze boodschapjes al had gedaan.
Het citaat voor deze dag van Meester Eckhart; GOD EN IK WIJ ZIJN ÉÉN en zo voel ik dat ook !
Vanmiddag fietsen we een stukje (22 km) verder naar de volgende gite, omdat het weer wéér niet over naar huis te schrijven is.... Ik wens onzelf een Bonne Route! Tot de volgende keer!

1. Malène:
    12 juni 2016
    Bon courage, Petra en bedankt voor je reis verslag!
  2. Raymond:
    12 juni 2016
    Boh. Dat das dus afzien. Knap hoor.
  3. Natascha:
    12 juni 2016
    Eindelijk tijd gevonden je reisverhalen te lezen. Wat voor een avontuur! Veel plezier en veel sterkte!
  4. August Timmermans:
    12 juni 2016
    Bon jour Petra en Annemie. Al lezende zoek ik tevens de plaatsnamen op Google die de landkaart en foto's van de plaats laat zien. Ik zie dat jullie nu bijna midden Frankrijk in zijn. Dat is een behoorlijk grote afstand afgelegd onder zulke weersomstandigheden. Goed dat jullie verticale foto's nu rechtop te zien zijn. Ik hoop dat het weer beter wordt, wel als jullie meer naar het zuiden gaan komen. De 'Pyrénées' roepen al.
    Veel liefs en kracht!
  5. Jos:
    12 juni 2016
    Hallo Petra en Ammy, door omstandigheden hebben we het begin van jullie tocht gemist. Vanaf nu gaan we jullie volgen. We wensen jullie goede benen toe en geniet van al het moois dat jullie samen delen. Jullie verhalen brengen me terug naar mijn camino...lang geleden.
    Veel sterkte en succes....ultreia...ultreia...
    lieve groet
  6. José Packbier:
    12 juni 2016
    Elke dag kijk ik uit naar je verhaal. Zooooo knap. Hoe weinig heb je nodig: een bed, een douche, een eenvoudige maaltijd, een rekje. Heel veel succes.
  7. Nathalie:
    12 juni 2016
    Knap hoor, Petra en Annemie, wat jullie samen voor elkaar krijgen ! En zoals ik al zei: Er zijn ook aardige nonnen (ha,ha).
    Bonne route ! Heel veel groetjes !
  8. Hans Kohnen:
    13 juni 2016
    weer een beeldend verhaal, virtueel beleef ik jullie tocht !
    wat e weer wat e weer wat e weer ! jullie zijn weervaste vrouwen.
    Helaas blijft het weer voorlopig onstabiel, pas volgende week komt
    daar verandering in.
    Jullie zijn bijna op de helft van Frankrijk...nog even !
    voorwaarts...het einddoel komt dichterbij.
    Ultreia !
  9. Mirjam:
    13 juni 2016
    Wat een reis. 90 km. En dat in de regen.. Ik hoop dat het ergste voorbij is en de zon jullie zal drogen. wel ver zijn jullie. Geniet ze.
    Mirjam