Van Tosantos.....naar Burgos

9 juli 2016 - Burgos, Spanje

Een prachtige tocht in de morgen door een indrukwekkend landschap met groengele erwtenvelden.

Maar het is mistig en weldra na een 4 1/2 km klim zitten we echt in mistwolken en wordt het grootste deel van het landschap aan ons oog onttrokken. Heel jammer.

De fietstocht vandaag is 57 km en vrij gemakkelijk.

Om half 5 komen we in Burgos aan! De indrukwekkende stadspoort verwelkomt ons.
Eerste opdracht; de Albergue zoeken voor Ammy! Er is er maar één in deze stad, dus een hele grote, vermoed ik. Zelfs met de hulp van het toeristenburo vinden we het niet gemakkelijk en zeulen met onze fiets door de stad naar - achter de kathedraal. Daar moet die liggen....
Ja hoor! Prachtig geoutilleerd, 150 bedden en Annemie wordt naar de 5e verdieping gestuurd, bed 533. Het voorlaatste bed dat voorhanden is en dan zien we de beheerder het bordje COMPLETO neerzetten! Wat een geluk voor haar! 24 bedden op een slaapzaaltje!
Je snapt dat ik al op voorhand voor een hotel heb gekozen....!
2e opdracht; hotel zoeken....een paar adressen aflopen met de fiets aan de hand....eerste gesloten! 2e te duur vind ik en als een volgend hotel een speciale prijs heeft voor "peregrinos" van €54 , dan bedank ik netjes en ga terug naar het eerste van €40. Tja, we zitten hier niet op het platteland...
Iemand alleen krijgt nooit een mooi kamertje, maar alla...het was toch luxe voor mij. Een raam dat op een luchtgat uitkijkt....Voor mijn doen heerlijk geslapen. Van elf tot 5 aan een stuk met de melatonine en daarna was het ineens tegen half acht.
Met Annemie om 10.00 uur afgesproken bij de kathedraal. Dat lukte allemaal. Goed ontbeten in het hotel met fruit en yoghurt, weliswaar alleen wittebrood....Oké! Spaans luxe ontbijt. € 5. Ik trof een Belgisch stel, Geert en Mia met hetzelfde fietsboekje! Dat was leuk om een en ander uit te wisselen....
De fiets moet van 'zolder' gehaald worden...de man draagt hem voor mij de trap af!
Nu naar Annemie. Blij dat we elkaar weer zien en we bezoeken samen de imposante kathedraal. Werkelijk imposant, maar jammer van het gekooide middenschip. Absurde mooie kitsch! Hier voel je Gods huis niet. Het is een museum, waar je entree voor betaalt. Pelgrimskorting weliswaar.
We drinken op een sjiek terras langs de kade koffie met gebak en
gaan dan ieder onze boodschapjes doen. Wat een ellende om dat in een stad te zoeken... Heb niet veel andere dingen kunnen bekijken. Dwalen, dwalen.. en de weg weer vragen naar de kathedraal. Ik zit nu in de buurt dit verslagje af te schrijven, zodat we om 14.00 uur weer verder op de fiets kunnen... Adieje..

1. Margot:
    9 juli 2016
    Het is geweldig zoals jullie tocht verloopt samen en de verhalen met de foto's worden onderhand een boekwerk. Gelukkig hebben we hier vandaag eindelijk een zomerse, warme en droge dag. Geniet extra van jullie laatste pelgrimsdagen voor de aankomst bij Jacobus.
  2. Marjo:
    10 juli 2016
    Hallo Annemie en Petra,

We wensen jullie een goede reis voor de "laatste" (wat je laatste noemt......) kilometers. We hebben net samen alle foto's bekeken in de omgekeerde volgorde, het is een mooi reisdocument.
  3. Marian en reiner reckin:
    10 juli 2016
    Het schiet nu lekker op! Tenminste op de kaart kun je nu Santiago al zien liggen (met een beetje schuiven dan hahaha....). Nee hoor, jullie gaan geweldig en het doel is echt in zicht.
    Zaterdag gaan we met de KBO naar Tongeren. We bezoeken ook de kathedraal waar we zeker een kaarsje voor jullie goede aankomst én thuiskomst zullen aansteken. Slaap lekker...