Van Ventas de Narón naar Arzúa

18 juli 2016 - Arzúa, Spanje

18 juli - 48e dag  Nog 2 étappes te gaan....Die wetenschap geeft vleugels, ook al doet alles pijn nu.

Nog 2 x 45 km...Dát is toch zeker te doen!

We staan al vroeg buiten fietsklaar bij de albergue in Ventas. Het is nog een beetje donker en we rijden met het licht aan de frisse morgenlucht in. Dieper het platteland in met zeer smalle en steile weggetjes. Er lopen ook al enkele wandelaars stilletjes in hun eigen ritme de nacht uit. Het is te vroeg om al enthousiast Buen Camino te roepen. Stilte omsluit ons.

Het stenen kruis van Lameiros roept de vermoeide pelgrim als het ware toe:

' Waar eindig je, mijn pelgrim,

Mijn pelgrim waar ga je naar toe?

Op de weg naar Santiago,

Ik weet niet of je aan zult komen ....'

De gelouterde pelgrim met zijn ogen gericht op dit kruis, antwoordt in gelijksoortige woorden:

'Als ik nu geen kracht meer heb, zal mijn geest ze me bieden'.

Na een vreselijk zware klim vanaf Melide, ( ook omdat het heet is)  en wij steeds als belofte in de verte Arzúa al zien liggen, komen we eindelijk boven op de berg aan.

We gaan eerst iets op een terras nuttigen voordat we een albergue gaan zoeken. Die zijn dichtbij in één straat. Bij eentje staat een lange rij jongeren om binnen te komen!

Dat gaan wij toch zeker niet doen! Is zeker erg goedkoop.... Bij een er tegenover kunnen we onze fietsen niet bergen en dan krijgen we een adresje bij de volgende albergue  completo. Even iets verderop kijken, om de hoek... en ja hoor!

Albergue Los Caminantes!  Vooralsnog zijn we de eersten op een grote zaal met 26 bedden! Het is pas 14.00 uur! Na douche en  wasje gaan we het stadje in. Het is nog heerlijk vroeg en we relaxen met een 'vino blanco' op een mooi terras onder platanen, waar we later ook onze eerste paëlla eten...

Er komen nog 4 vrouwen bij die avond, 2 jonge en 2 ouderen, dus het is niet moeilijk om verzekerd te zijn van een rustige nacht.

Morgen de laatste dag fietsen! Komen we dan eindelijk aan.....? Ja, het zal gebeuren! Dat voelen we zo!

**********

1. Nathalie:
    4 augustus 2016
    Wat een vooruitzicht ! Aankomen ! De laatste loodjes uit de benen fietsen !
  2. Hans Kohnen:
    4 augustus 2016
    Het "kruis" weet het!
    De laatste etappes worden meer op wilskracht
    dan op spierkracht gemaakt. Buen Camino...nog even!
  3. Wiepkje Hamaker:
    5 augustus 2016
    Ik was een week weg en wat leuk om nu toch een verslag te lezen!!!!!Ik neem aan dat jullie intussen in Compostela zijn aangekomen...........Wat een prachtige reis en wat hebben jullie veel doorzettingsvermogen moeten hebben! De beloning zal groot zijn!
  4. Harry:
    6 augustus 2016
    lieve nicht en vriendin,
    net zelf terug van vakantie, zonder internet aldaar, lees ik dat je de 18 juli nog maar één etappe te gaan hebt.
    Dientengevolge ben je nu al in Santiago de Compostella geweest en terug thuis???
    Gefeliciteerd met jullie doorzettingsvermogen en wil en goede woorden voor het thuisfront.
    In de hoop dat het je goed gaat en de zadelpijn e.d. vergeten en overwonnen zijn en Hans weer dolgelukkig is met je thuiskomst,
    neef Harry