Van Villafranca del Bierzo naar Triacastela

16 juli 2016 - Triacastela, Spanje

16 juli - 46e dag

We gaan het laatste traject in! GALICIA: Villefranca - Santiago    203 km.

Het begint nu op te schieten. Het einde is in zicht. We tellen de klimmen van vandaag. Korte klim van 1 km van Ruitelan naar Herrerias en langere klim van 4 km van Herrerias naar Puerto Pedrafito do Cebreiro. 8 - 9 %  A h ja, goed te doen....? Richting Samos klim van 3 km 7 tot 9 % en daarna weer 4 1/2 km idem. De benen willen nog niet erg na die massage en voelen erg zwaar....

In Cebreiro houden we langs de weg middagpauze met friet, kip en fanta en achter ons zien we steeds toeristen omhoog klimmen..... Hier blijkt het prachtige middeleeuwse Keltische dorpje O Cebreiro te liggen. Daar maken we dan ook even tijd voor en vergapen ons aan de schattige huisjes met rieten daken. Een hele familie mét communicantje is hier om feest te vieren en de dames proberen zich op hun punthakken op de keien staande te houden.

Om 16.30 uur komen we na een heerlijke lange afdaling van 12 km in Triacastela aan, waar we in de herberg Aitzenéa een goed onderkomen krijgen. We hebben er 57 km opzitten en dat is met al dat geklim toch een prestatie. Fietsen mogen in het schuurtje en er wordt ons een kamer met 6 bedden geboden. We zijn laat, dus komen er niet meer mensen bij.... Lekker veel privacy, dus alweer mazzel!

Na douche en was gaan we het plaatsje in. Er zijn een aantal restaurants, maar blijken allemaal gesloten. Dan blijkt er ééntje open en favoriet te zijn en dat is dan meteen degene die het alleenrecht heeft in Triacastela, want IEDEREEN komt hier eten. Goede bediening, lekker eten, alles keurig verzorgd en we worden via een foldertje uitgenodigd om de volgende ochtend hier ook te ontbijten. Vanaf 6 uur open! Dat gaan we zeker doen.