Zaterdagje Kalmaan

18 juni 2016 - Châtelus-le-Marcheix, Frankrijk

* Dag 17 - SOUTERRAINE -

Aan het eind van ons Latijn komen we vrijdagavond aan in Souterraine. Van 8.00 uur s'morgens tot 18.00 uur op de fiets en de gîte blijkt "fermé! " Wat nu? Na wat rondvragen worden we naar de pastorie verwezen, waar we net mensen naar binnen zien gaan. Christelle blijkt wel een oplossing te weten! Ze belt een andere gîte en ja hoor! We zijn welkom! De pastoor komt ons vrolijk begroeten met een glas wijn in z'n hand.
Wij krijgen een stempel en even later komt Vrouwe Claudine ons tegemoet in de auto om ons naar de spiksplinternieuwe pelgrimsgîte te begeleiden.
We zijn weer onder dak! - na een enerverende dag met veel tegenwind, regen en bergen, waar we soms met 7 tot 8 km per uur tegenop kropen...

* Dag 18 - Zaterdagochtend Souterraine
We hebben weer wat commissies te doen en we blijven een paar uurtjes in dit aardige Franse stadje met rond de kerk in de vallei een prachtig aangelegd amphitheater. Het is markt en ik koop een nieuwe trouwring en wit-roze radijsjes en abrikoosjes. We drinken koffie op een terras en schrijven kaarten.
Dan gaan we om 12.30 uur op weg om naar Châtelus-le-Marcheix te fietsen, 42 km verderop, de plaats waar zich volgens het fietsboekje de laatste gîte van Frankrijk bevindt. Lijkt me sterk, maar alla... Vanaf daar zullen we moeten kamperen. Dat willen we graag! En het weer wordt beter, vermoeden we..

* We zijn er! Weer heel lang zoeken naar de gîte, die uiteindelijk 100 m. verderop blijkt te liggen. Een soort "albergue" , heel eenvoudig. Een keukentje, een kamer met 3 stapelbedden, waar we vannacht met 2 leuke Belgen de nacht gaan doorbrengen. En we zitten nu al heel lang gezellig aan tafel te keuvelen...terwijl ik blog! Hoe zuidelijker we komen, hoe meer camino sfeer er merkbaar is. We hebben al heel wat leuke ontmoetingen met andere pelgrims gehad de laatste 2 dagen.
Maar nu echt gaan slapen...Bonne nuit!

1. Isis:
    18 juni 2016
    Wat gaat het snel al 18 dagen onderweg!
  2. Julia Bertomeu:
    19 juni 2016
    Gelukkig gaat goed met jullie! Ik was bang met zoveel regen en de problemen in Frankrijk met de rivieren. Mucha suerte y fuerza en el Camino= ( veel gelukt en kracht inde weg)

Besos,

Julia
  3. Ap van Beek:
    19 juni 2016
    Hallo Petra & Ammy net terug van een rondje Frankrijk niks dan ellende met de overstromingen aan de Loire overal Route Barree, heel veel regen.Het gaat goed met jullie,compliment voor de verslagen.Hopelijk beter weer en genieten,het mooiste moet nog komen in Spanje.Nog heel veel veilige kilometers.
    Groetjes Ap & Mia.
  4. Hub Janssen .:
    19 juni 2016
    We zijn jullie bedevaart gespannen aan het volgen ; atlas erbij en zo .Het is indrukwekkend .En het gaat ook goed vooruit. Veel geluk en energie voor de verdere trip door vreemde landen . Hub en Wilma .
  5. Marga Stittelaar:
    19 juni 2016
    Wat gaat het inderdaad snel voor ons hier. Jullie hebben al heel wat afgezien, mijn respect wordt alleen maar groter voor jullie dat jullie regen en tegenwind, berg op en weer berg af en ik denk dat de bergen alleen maar hoger worden. Heel veel succes verder en inderdaad een beetje mooi weer. Groetjes Marga
  6. Toos van der Mark':
    19 juni 2016
    Volg met bewondering jullie reis, wat een moed!
    Petra je moet je verhaal gaan publiceren, knap hoe je alles beschrijft. Ik blijf jullie volgen, heel veel energie voor het vervolg.
    Groetjes, Toos
  7. Nathalie:
    19 juni 2016
    Een pastoor die je met een glas wijn in de hand tegemoet komt, dan weet je meteen dat het goed zit !
    Dat verdienen jullie dan ook na zo'n dag afzien ! Ook goed dat jullie de dag erna even de tijd nemen voor andere dingen !
    Een goede tocht verder met hopelijk wat beter weer !
    Bon regards !!
  8. Fiet:
    19 juni 2016
    Ook ik verheug me iedere keer weer op een nieuw reisverslag van jullie. Knap geschreven.
    Veel kracht voor de beklimmingen die komen gaan. En pas goed op jullie zelf!
  9. Truuslempers:
    20 juni 2016
    wat zijn jullie al ver maar waarom moet je een nieuwe trouwring kopen?
    ik wens jullie nog een goede tocht verder en veel mooi weer,groepjes truus
  10. Hans Kohnen:
    20 juni 2016
    Geluksvogels zijn jullie, het doet mij denken aan Mme. Maribot !
    alles komt terug ! Laat de Camino-sfeer lang aanhouden,
    dit is jullie Levens-reis !