De Franse grens bereikt!

5 juni 2016 - Avioth, Frankrijk

DE GERINGSTE KRACHT IN MIJN ZIEL IS WIJDER DAN DE WIJDSTE HEMEL

Mr. Eckhart

We zijn er doorheen! Door België....Vive la France! Om 17.15 uur rijden we het weidse landschap van Frankrijk binnen en Annemie feliciteert mij met het overwinnen van de Ardennen.
Er komt echt geen eind aan het klimmen en dalen, voorlopig nog niet. Maar onze benen zijn nu getraind voor de Pyreneeën!
Pas laat in de middag komt de zon door en volop als we bij de Abdij van Orval aan komen.
Dit had Ammy vorige keer moeten overslaan en nu bezichtigen we de kerk, de ruīne, en de tuinen. Ik zie mensen af en aan slepen met kistjes Orval bier. Ja, het is hier ook een toeristische attractie, maar zeer de moeite waard om te bezoeken. Hier huizen ook nog de Cisterciënzers en dat domein blijft gesloten voor het publiek. We krijgen onze eerste stempel die er toe doet!
We eten in restaurant À l'Ange Gardien een wortel/bloemkoolsoep om aan te sterken en fietsen dan nog even verder naar Avioth, ons doel vandaag, waar de Basiliek Notre Dame ligt en een pelgrimsgîte!
In het dorp zoeken we op de kaart naar het adres en onmiddellijk staat een oudere vrouw naast ons die wil helpen. Zij blijkt de Engel te zijn die we nodig hebben. Ze werkt in het huis van Samen Delen - La maison de Partage - en brengt ons ernaar toe.
Daar worden we heel gastvrij ontvangen en krijgen een eenvoudige kamer toegewezen.
Ze leven hier heel eenvoudig en bijna alle producten zijn biologisch geteeld en komen uit de eigen tuin.
We zijn blij met dit sfeervolle onderkomen en genieten om 19.00 uur van een gezamenlijke maaltijd met de bewoners van nu; alleenstaande mannen. Daarna hebben we samen afgewassen. Morgenvroeg heeft Engel Marie-Paule dienst en dan hoeven we slechts €8 voor kamer + ontbijt te betalen en €4 voor de maaltijd: preisoep met brood en rijk beleg. We gaan iets extra's geven, want Annemie heeft geld meegekregen voor goede doelen!
Morgen met goeie moed weer op!

* Ik wil iedereen die reageert heel hartelijk danken. Heel fijn!
Ik ga waarschijnlijk dit reisblog wat meer loslaten. Het is altijd een hele organisatie om 't voor elkaar te krijgen en het gaat ten koste van slaapuren, ( té vroeg wakker en ik maal graag) en andere noodzakelijke avondvullende activiteiten, merk ik. Als de gelegenheid er gemakkelijk is, kan ik 't doen, want zo'n verslagje maken vind ik ook leuk.
Foto's plaatsen op facebook is veel gemakkelijker. Facebookvrienden houden van foto's met bondige tekst...

En dan zal ik toch weer eindigen met een gedraaide foto van de dag...!

Slaap lekker!

1. Raymond:
    5 juni 2016
    Neem vooral voldoende rust.
  2. August Timmermans:
    Bienvenue en France!

Het is zonnig hier in Marseille, 26°C vandaag. Ik zal het zonnetje naar jullie sturen.
  3. Marianne Bruijstens:
    5 juni 2016
    Heerlijk, één land al overwonnen. Je ziet er goed uit op de foto, je hebt al echte fietsbenen. Ik kijk uit naar het volgende blog maar je hebt groot gelijk dat je "iedere dag" loslaat ! Buen Camino !!
  4. Malène:
    5 juni 2016
    Dank je wel Petra, voor het schrijven en delen van je reiservaringen!
  5. Nathalie:
    5 juni 2016
    Proficiat met het bereiken van Frankrijk !
    Lijkt me heel verstandig om minder aan ons te denken en meer aan jezelf ! Rust is heel belangrijk !!
    Vol goede moed verder !
  6. Isis:
    6 juni 2016
    Je verhaal elke keer vond ik heel leuk. Leef met jullie mee. Zag de ardennen echt voor me. Maar af en toe een foto op fb en een keer in de week een blog verhaal is ook leuk.
    Na flinke fiets km ters is ff geen verplichting zeker fijn.
    Fijne fiets dag! Met mooi weer, bijzondere ervaringen en ontmoetingen !
  7. Christien Lemmens:
    Hallo Petra en Ammy,

Ik volg jullie tocht zoveel mogelijk, fijn dat jullie de Ardennen achter jullie hebben. Hopelijk werkt het weer wat meer mee.
    Ik vind jullie echte bikkels !
    Veel fietsplezier en genieten.

Groetjes Christien
  8. Bert en Joke:
    6 juni 2016
    Zo te lezen gaat het goed met jullie. Vandaag wappert er een mooie vlag aan je huis met de stoere haan. Daar genieten wij dan weer van. Groet van Bert en Joke
  9. Fiet:
    6 juni 2016
    Goed gedaan dames! Ik vind het knap wat jullie presteren. Wederom veel plezier en goede fietsbenen.
  10. Kitina Paas-Bless:
    6 juni 2016
    ¡Muy bien!Wat goed dat jullie de moeite nemen om een bezienswaardigheid te bezoeken! Dat betekent dat jullie je ontspannen.
    XXXX
  11. Wiepkje Hamaker:
    7 juni 2016
    Heel begrijpelijk dat je wat minder aan ons gaat denken, ik vond het al zo verbazend hoe vaak je verslag deed! het is wel super leuk om een beetje met je mee te reizen en mee te genieten van bijzondere ontmoetingen die je onderweg hebt.En te horen hoe je steeds sterker wordt, en waar je allemaal komt! maar dan kan ook met tussenpozen, geniet maar lekker van al het moois en wat deze reis je allemaal te bieden heeft!Morgen kan ik truus al wat vertellen.....goede tocht verder, Wiepkje
  12. Annie en Leo de Vlieger:
    7 juni 2016
    Wat een mooie verhalen.en denk erom blaffende honden bijten niet.
    Wij genieten met jullie mee.Goeie reis verder .
    Annie en leo.
  13. Hans Kohnen:
    9 juni 2016
    Geniet van jullie vrije dag.
    Lekker zonnig hier, hopelijk bij jullie ook.
    In Troyes valt ook weer veel te bekijken...!
    Buon Camino, Ultreia !
    hugs and kisses van Hans