Zondagje Kalmaan...

12 juni 2016 - Corbigny, Frankrijk

Zoals ik al vertelde vanochtend zou dit een rustige zondag mogen worden.

De Basiliek is prachtig in haar uitstraling en eenvoud.De mis is bezig en ik kan net als andere toeristen gewoon vanalles bekijken en tot vorenaan lopen. Het is een hoogmis, omdat het dochtertje van de burgemeester de 1e Communie ( geen poespas! ) doet en ook de aanwezige pelgrims speciale aandacht krijgen. Het is fantastisch om te aanschouwen dat het gewone leven in de kerk gewoon doorgaat. Ergens op een trapje bij de preekstoel geeft een moeder haar kind een yoghurtje, op het altaar ligt een tapijtje waar kinderen spelen en kunnen kleuren.
Een groepje kinderen krijgt een kaarsje en wordt door jonge nonnen begeleid naar het altaar. Ik zie drie zwarte priesters die de communie uitdelen en een rij voornamelijk jonge nonnen rechts en een rij jonge monniken links op het altaar staan.
Ik loop de zijbeuken naar buiten uit en vind een prachtig gebed. Alles ontroert me en ben thuis zonder dat ik de dienst volg. Op het einde van de mis krijgt iedereen de zegen en ik dus ook. De kerk stroomt leeg....
In de gîte doen we onze fietsbroek aan en gaan op weg. Het is nog wat regenachtig, maar het blijft droog! En tussen de wolken vlamt soms even fel de zon op.

Het landschap is mooier hier, ook heuvelachtiger, prettige klimmetjes en heel geleidelijk komen we in de buurt van de pegrimsgîte in Athien. En dan herinner ik me ineens dat ik met deze Nederlandse mensen een paar maanden geleden gemaild heb. Ik kon toen niet zeggen of we zouden komen, want wanneer ben je ergens....? Er stond toen een verhaal van hen in de Jacobsstaf en dat sprak me zeer aan. Hun gite " l' Esprit du chemin" ligt boven op een top richting Corbigny, vanwaar we morgen naar Nevers fietsen.
Dit hier is weer een geweldige plek! We worden hartelijk verwelkomd door de vrijwilligers Jan-Willem en Sonja, die hier hospitaleren. Onze tenten liggen te drogen in de schuur.Onze fietsen staan droog. We krijgen een fantastische 2-persoons kamer. We kunnen ons wasje doen en om 19.00 uur krijgen we een warme maaltijd. Ondertussen komen nog 2 Luxemburgse vrouwen - wandelaarsters in etappes - naar S. De Compostela. De voertaal aan tafel wordt Duits. Voor ons een makkie! Het is heel gezellig en het eten heerlijk! Eindelijk weer volop groenten!
Daarna ga ik in de huiskamer mijn reisblog maken bij een door fire-man Jan-Willem aangestoken haardvuur. De Luxemburgse vrouwen bespreken hun verdere tocht voor morgen en Annemie maakt thee voor ons!

1. Sophia Dijkhuizen:
    12 juni 2016
    Dank je wel dat jeme laat meegenieten.
  2. Malène:
    12 juni 2016
    Dank je wel Petra, voor je reis verslag het is, zijn juweeltjes!
  3. Kitina Paas-Bless:
    13 juni 2016
    Fantastisch getroffen dus vandaag!

Ik vroeg me tijdens onze (geslaagde) flamemcovoorstelling in het Cultuurhuis af hoe het met jou was, fietsend I.p.v. dansend. En dit verhaal is het antwoord.

¡Abrazitos flamenkitos y buen camino!
  4. Eva:
    13 juni 2016
    Wat mooi om te lezen over je ervaringen. Nog een hele fijne reis. Lieve groe't Georges, Jolijn en Eva.
  5. Margot:
    13 juni 2016
    Wat fijn voor jullie de warmte bij de verblijven te ontvangen, vooral na de insijpeling van de regendagen. Na regen komt zonneschijn!
    Voor vandaag route Nevers en breng de groetjes aan Bernadetje.
    Achter in een hoekje van de tuin is een klein Mariagrotje, daar was ooit voor mij een bijzondere ervaring van genade, wie weet voor jullie ook een extraatje?
    Groetjes, Margot
  6. Fiet:
    13 juni 2016
    Ik kijk iedere keer weer uit naar jullie verhalen, bedankt daarvoor!
    Veel plezier!
  7. Ton:
    Leuke verhalen Petra
  8. Hans Kohnen:
    13 juni 2016
    Gelukkig heb je een comfortabele draai kunnen doen met het maken van de reisverhalen.
    Dat is prima! ....velen kijken uit en leven mee !
    Het miserabele weer is pech hebben, maar jullie genieten van alles om je heen.
    Al spoedig zijn jullie in Nevers. Dan begint een ander hoofdstuk.
    Bonne route !
  9. Mirjam:
    13 juni 2016
    Hehe. Eindelijk een rustig dagje. En dan zo ontvangen worden.Geweldig toch. Ik leef met jullie mee.
    Mirjam
  10. Anne Geeraets:
    2 juli 2016
    Meer of mindere vriendelijke en gastvrije mensen ontmoeten jullie op je tocht !