Van Burgos....naar Carrión de los Condes

10 juli 2016 - Carrión de los Condes, Spanje

Dag 40 - 9 en 10 juli - Domingo

Vanochtend staan we op in de paradijselijke Albergue Santa Brigida in Hontanas.

Een slapend dorpje, waar ineens een paar vrouwtjes ons met een gebaar van; nog even omhoog fietsen en daar is 't!...En ja hoor, om de hoek ineens 2 albergues tegenover elkaar en verderop zelfs nog een paar hostels. We gaan vergelijken....de Albergue municipales; één ruimte voor iedereen. Daar tegenover. Ruimtes voor 2, 6 en 8 personen. Daar kiezen we dan meteen voor. We krijgen een zaaltje van 8, die we met 2 mannen van onze leeftijd mogen delen. Dus erg rustig....
Een van hen ( zwagers) vertelt dat ze voor een goed doel lopen. Voor MS. Zehadden al €15.000 bij elkaar voor dat ze vertrokken (1 mei) . Nu al €18.000 van sponsors. Gaston vertelt dat half mei zijn kleindochter van 17 jaar uit het leven is gestapt! Hij is voor 3 dagen naar huis gegaan en toen weer verder gaan lopen...Nu loopt hij ook voor zijn kleindochter.

* Het was een zware tocht van Burgos naar Hontanas bij 36 graden in de hete middag. Van half 3 tot half 8 gefietst. Uiteraard met pauzes...41 km. We kregen een steenslagpad ofwel gravelpad van 3 km voor onze kiezen/banden! Te vergelijken met het pad van Baneheide richting Lemiers. Arme lieve bandjes!

* Burgos, een heerlijke stad! Een stad om apart naar toe te willen gaan. Tien keer aangenamer dan Parijs of Barcelona!

* 9 juli. Mijn vroegere pleegdochter Eileen is jarig! Hiep, Hiep hoera!

* 10 juli - Helaas in de heerlijke albergue nauwelijks geslapen. Met melatonine, oordopjes en ooglapje wil het toch niet lukken .... ik denk dat het aan de copieuze maaltijd lag. Om 22.15 uur krijgen we nog het dessert...en aangezien Annemie het puddingebak niet wil, heb ik 2 desserts, die ik met gemak verorber...

* Fit genoeg om om 8.00 uur weer op de fiets te zitten! Nu zullen we de hitte voor zijn! We krijgen één lange rechte weg over de hoogvlakte!
De enkele klimmetjes en bochten zijn niet noemenswaard.
Pas na 30 km treffen we een cafeetje voor de eerste koffie. Iedereen is binnen en er is zondagsdrukte...heel gezellig! Én de Tour de France staat op! Ik loop er met de koffie gebiologeerd naar toe en zie Peter Sagan! Het is een verslag van 9 juli op Eurosport zonder geluid. Wij hebben daar waarschijnlijk gefietst en daarna zijn we overgestapt op de Vuelta...
* We merken op dat na Hontanas de pelgrim helemaal omarmd wordt! Vele borden wijzen ons de weg. Annemie heeft deze 2 jaar geleden niet gezien. Helemaal nieuw, alsook de geweldig geoutilleerde albergues, die uit de grond gestampt zijn vanwege de enorme toeloop op de Camino. Annemie voelt zich helemaal in haar element hier op de hoogvlakten. Ik zie liever het golvende landschap.

* Ergens midden op de eindeloze landweg stuiten we op een groepje mensen. Het zijn een stel Nederlanders uit Rotterdam en een Engels stel uit Wales op een bijzondere zit/ligfiets met bepakking. De vrouw voorop laag en de man iets hoger. Zij zijn ook op weg naar Santiago. Even midden op straat wat uitgewisseld. Leuk, zulke ontmoetingen!
En we zien nu heel veel wandelaars onderweg ! Dus voortdurend roepen wij; Buen Camino! Wat lijkt me dat saai voor hen, die lange rechte wegen! Voor ons ook, maar minder. Je schiet flink op!

* Dan komen we om 13.45 uur aan in Carrión de los Condes, ons einddoel voor vandaag (54 km) en zien een prachtig Monasterio de Santa Clara, dat vele mogelijkheden biedt.
€5, als je in de zaal wil, €7 voor een ruimte met 3 personen en een single room voor €22. De keuze is snel gemaakt. Ammy in de beddenkast met allemaal jongemannen om haar heen en ik neem de single room van de Clarissen. Heb nog nooit zo'n luxe cel gehad! Met eigen wc en douche, handdoeken en toiletzakje met tandenborstel, tandpasta, spons, vijl en kammetje! En vooral privacy!

Morgen om 8.00 uur wegwezen! Volgende bestemming?...
Adios! Adieje! Buenas noches, mes amigos!

1. Eva:
    10 juli 2016
    Wat fijn om je zo te volgen. Ik merk dat ik echt iedere avond kijk of je geschreven hebt. Wat een ervaring zal dit zijn. De ontmoetingen, gesprekken, lichamelijke uitdagingen etc. Fijne dag morgen liefs Eef.
  2. Mirjam:
    10 juli 2016
    Hoi Petra,
    Elke keer als er een berichtje van jou is krijg ik een heel gezellig avontuurlijk gevoel.En ik vind je ook benijdenswaardig.Wat heerlijk, zo,n uitdaging. en je verhaal is steeds interessant.
    groet,
    Mirjam
  3. Mat:
    11 juli 2016
    Heerlijk, jouw beschrijvingen! Geniet er echt van. Veel plezier jullie met het slotstuk van deze geweldige tocht. Grtz Mat
  4. Marga Stittelaar:
    11 juli 2016
    Je verslagen zijn heel leuk en iedere keer als je iets schrijft denk ik, dat heb ik toch gezien, maar ik denk inderdaad dat het met het wielrennen te maken heeft. Geweldig en blijf genieten.
  5. Annie en Leo de Vlieger:
    11 juli 2016
    Wat is het toch leuk om jullie zo te kunnen volgen.We genieten met volle teugen van jullie interessante verhalen.Wat een verschil
    Petra van nu t.o.v.de Petra van vroeger met een veldmuisje in de ene hand en met een vinger het neusje van demuis strelend.
    Ook toen al was je zeer enthousiast.We blijven jullie volgen.
    Groetjes
    Annie en Leo.
  6. Wiepkje Hamaker:
    11 juli 2016
    Tom Dumoullin won de 10e de etappe, hopelijk heb je daar iets van meegekregen, Petra!Of lag je alweer lekker te slapen, wat een goed idee om soms een wat rustiger slaapplaats te zoeken, hopelijk doet dat je goed en geeft het je moed om nog even door te gaan!hier zag ik de film:de Camino, in het filmhuis van Maastricht, ook een manier om in gedachten met je mee te reizen..........
  7. Nathalie:
    11 juli 2016
    Als het schrijven van de reisverslagen net zo verslavend is als het lezen ervan kan ik me voorstellen dat het moeilijk voor je is om te zeggen: Jullie kunnen me allemaal de pot op, ik schrijf eens een paar dagen niets en ga dan gewoon verder waar ik ben op dat ogenblik. Zolang je er zelf plezier in hebt en je kunt genieten van de dagelijkse verrassingen blijft het voor ons ook leuk ! Je voelt het einde naderen, Nog een hele fijne tijd samen !
  8. Hans Kohnen:
    Lieve Petra en Annemie, al 40 dagen onderweg, de tocht door de woestijn,
    maar meestal wel een héél aangename woestijn.
    De documentaire foto's die je maakt zijn prachtig, vooral de foto's bij de
    albergo ontroeren mij, het wandschilderij en de sculpturen raken mij.
    De wandelende takken/houtsculpturen zijn geestverwanten van mij. Dank je wel !!!